Verzuim kan een werkgever behoorlijk in de problemen brengen. Het kost meestal veel geld en tijd, omdat het lastig is om verzuim op te lossen. Ook kan het de sfeer op werk enorm aantasten, omdat er meer werkdruk ontstaat, of omdat werknemers niet weten wat er aan de hand is. Heb je als werkgever nog geen problemen gehad met verzuim? Dan is het alsnog goed om hier eens over na te denken. Zorg dat je een duidelijk protocol hebt als het gaat om (ziekte)verzuim. Zo weet iedereen meteen wat hij of zij moet doen.
Verzuim aanpakken
Hoe je verzuim het beste kunt aanpakken, hangt af van een aantal factoren. Ten eerste is de oorzaak voor verzuim natuurlijk van belang. Is een werknemer het niet eens met bepaalde beslissingen binnen het bedrijf? Is er een probleem met motivatie? Of heeft een werknemer last van ernstige persoonlijke of fysieke problemen? Bij verzuim moet je altijd oppassen, omdat je niet altijd kunt weten wat er speelt in het leven van een ander. Daarom kan het verstandig zijn om een duidelijk plan van aanpak te hebben, of om hulp in te schakelen van een bedrijf dat zich hierop focust.
Wat kun je doen?
Om verzuim beter aan te kunnen pakken, kun je ten eerste zorgen dat je een protocol hiervoor hebt. Verder kun je ook nog gebruik maken van een verzuimapplicatie. Dit is namelijk een tool die werknemers kan helpen bij het aangeven van verzuim. Zo kunnen ze makkelijk en snel verzuim doorgeven, en hoeft er niet altijd een email of telefoontje nodig te zijn. Dit kan het voor werknemers makkelijker maken om door te geven wat er aan de hand is. Ook heb je als werkgever zo een duidelijk beeld van wat er speelt binnen het bedrijf. Het kan namelijk ook zijn dat iemand steeds kort verzuimt, in plaats van één lange periode niet op werk is.
Verzuim kan grote problemen veroorzaken binnen je bedrijf. Zorg daarom dat je goed voorbereid bent, en weet wat je kunt doen wanneer iemand verzuimt. Dit kan een grote last van je schouders halen en zorgt ervoor dat je beter om kunt gaan met werknemers die verzuimen.